1. Rozmowa z dziećmi na temat „skarby”.
2. Ukryte skarby.
- Podział dzieci na grypy, wybór kapitana, losowanie daszków rozpoznawczych;
- Nauczycielka ukryła w Sali 4 skarby w workach, wręcza każdemu zespołowi schematyczny plan z informacją, jak dotrzeć do skarbu i go odszukać.
Na plan nanosi:
- miejsce rozpoczęcia wyprawy;
- drogę do skarbu zaznaczoną strzałkami /jedna strzałka, jeden krok/.
Dzieci posługując się planem odnajdują tajemnicze skarby /worki, w których znajdują się polecenia kierowane do dzieci/.
Nauczycielka wraz z dziećmi przystępuje do poznania znalezionych skarbów.
3. Tajemnicze worki.
Rozwiązanie zadań znajdujących się w workach.
ZADANIE I
Chętne dziecko z grupy, która odnalazła worek nr 1 rozwiązuje go i podaje kartkę z poleceniem nauczycielce.
Nauczycielka czyta polecenie: „Rozwiążcie krzyżówki” Dzieci samodzielnie rozwiązują krzyżówki, chętne odczytują rozwiązania.
ZADANIE II
Chętne dziecko z grupy, która odnalazła worek nr 2 rozwiązuje go i podaje kartkę z poleceniem nauczycielce.
Nauczycielka czyta polecenie: w grupach rozwiążcie rebusy. Dzieci w grupach odczytują rebusy, potem wieszają na tablicy i odszukują właściwy podpis zgodny z rozwiązaniem rebusu.
ZADANIE III
Chętne dziecko z grupy, która odnalazła worek nr 3 rozwiązuje go i podaje kartkę z poleceniem nauczycielce.
Nauczycielka czyta polecenie: „Powtarzajcie słowa wiersza za mną wykonując jednocześnie polecenia, za każdym razem mówcie wiersz coraz szybciej”.
Klaśnij w dłonie, podskocz w górę;
/dzieci klaszczą w dłonie i wykonują podskok/.
Tupnij nogą prawą, lewą;
/dzieci tupią prawą, a następnie lewą/.
napisz „o” w powietrzu piórem;
/dzieci kreślą kształt litery w powietrzu//
I na końcu stań jak drzewo;
/staja prosto i podnoszą ręce do góry/.
ZADANIE IV
Chętne dziecko z grupy, która odnalazła worek nr 4 rozwiązuje go i podaje kartkę z poleceniem nauczycielce.
Nauczycielka czyta polecenie: „Usiądźcie w kręgu na dywanie, wysłuchajcie zagadki, rozwiązanie jej odszukajcie w rozłożonych napisach, odczytajcie i przywieście na tablicy.
Nauczycielka chwali dzieci za aktywność i mówi, że został jeszcze jeden worek z poleceniem.
Odczytuje poleceni, które brzmi: „Odczytaj zdanie znajdujące się pod narysowanym na kartonie workiem i narysuj to, co mówi zdanie w środku worka”.
Po skończonej pracy dzieci wkładają swoje prace w koszulki, tworzą grupowa książeczkę umieszczając koszulki w segregatorze.
4. Ćwiczenia śródzajęciowe przy muzyce.
5. Zajęcia plastyczne „Mój skarb”.
Nauczycielka zwraca uwagę, że wszystkie tajemnicze worki znalazły swoje rozwiązanie, został jeszcze tylko jeden kolorowy worek, w którym jest następujące polecenie: „Wypełnij masą solną pudełeczko i wykorzystując materiał przyrodniczy wykonaj pracę pt. „Mój skarb” według własnego pomysłu.
opr. mgr Marta Szotowicz